Frallan - Mitt tecknade liv

Serier, några kåserier och lite övriga betraktelser.

Överskottsenergi eller julhysteri?

 

Så är det alltså bara ett ynka litet månvarv kvar till självaste julafton!


Eftersom det brukar betyda en fruktansvärd massa resande och packande och bärande och dragande och trängande genom tåg och bussar och folkhav så har vi i år bestämt att stanna här hemma. Inga mutor i världen kan locka oss till varken skotrarna i Skellefteå, hötorgshallen i Stockholm eller ehh… ja… hm… natur… nej… åh, vad svårt… äsch TORGET i Lidköping där resten av släkten håller hus. Vi kommer att stå som skruvstäd på dessa plastmattor och hävda, med armarna bestämt om midjorna på bästa Sally manér, att det banne mig får kommas hit om det ska kommas någonstans.

Och det handlar INTE om att vi vill känna oss lite speciella och märkvärdiga bara för att vi har flyttat till ett stort, fint hus. Och det handlar ABSOLUUT inte om att vi på så sätt hoppas starta en ny samlingspunkt för alla släktingar inför kommande jular där vi rosenkindade kan umgås på bästa Astrid Lindgren vis. Det handlar egentligen bara om att vi inte har några pengar...

MEN! "Den som inga pengar ha, hon skapar saker själv!" Som den kände... Ehh... Frank Zappa sa. Så igår såg jag till att förbränna kalorier genom att hysteriladda inför julen med mysgrejer!

Detta var vad jag tog mig an:

Jag stöpte ljus
Jag gjorde egen starkvinsglögg
Jag bakade bröd med pepparkakskryddor i
Jag skurade toaletten... (fast det gjorde jag sist av allt... inte mitt i brödbaket alltså...)
Jag inventerade julkartongen och limmade porslinsfigurer som tappat kroppsdelar under åren.
Jag pysslade 5 julkort
Jag såg 6 vänner avsnitt

PHU! Jodå! "När Jenny ska pyssla så ... ehhh... pysslar hon" Som min lågstadielärare Anna sa.

Här kommer fotobevis:





Dessa smala små sladdriga stumpar förvandlades till...


Detta!!



*hmphhhhehehehehehhhahhahahhfnissfnissfnissshehehe* Jag vet vad ni tänker...

Men det blev riktigt mysigt...



Sedan var det ju brödet med.



Och det blev så här gott..



En helt äkta känsla , och jag sa INTE ALLS åt henne att se ut som om det var det godaste bröd hon ätit och att hon nästan svimmar av hur gott det var, inte alls!! Vilken hemsk förälder skulle göra så!?

Sedan var det dags för glögg med...



(Dessa ljus gjorde jag i plastkoppar, det var en smart idé må jag säga och allt stearin är från alla ljusstumpar som jag samlat på mig under året i väntan på att bli stöpta till nya ljus på, vilket visserligen tog ett tag, men nu är det gjort och jag får börja samla ljusstumpar igen...jippiee!! Host,host...)

Jag gjorde en alltför stor sats så jag var tvungen att dricka upp hälften ( nu menar jag glöggen såklart, och inte stearinet, någon måtta med julmyset får det väl vara!!). Men det gjorde faktiskt ingenting, Vänner har aldrig varit roligare och klockan två på natten satt jag invirad av glöggdoft och nybakat bröd, drunknande i de hemmmagjorda ljusen och bara njöt. Samtidigt som jag mådde lite illa av alla starka dofter eller om det var glöggen.

Nåja, nu är det julgodis som gäller nästa gång jag har för mycket tid över... och det brukar aldrig sluta bra!!!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Misshopeful
skriven :

Tänk om alla mammor kunde vara som du.

Så roligt det hade varit då.

2 mammakarin
skriven :

Vad bra, att du gjorde som jag sa och tog det lite LUNGT! Kram

3 mammakarin
skriven :

Bra, Jenny, att du tog det lite LUGNT! Kram

4 Anonym
skriven :

Mamma? Menar du att jag tog det lite LUNGT? För jag förstog inte riktigt den första gången du skrev det, vilken tur att du är så TYDLIG!!! ;) puss