Frallan - Mitt tecknade liv

Serier, några kåserier och lite övriga betraktelser.

Norrlands(re)publiken




Eftersom att jag nu befinner mig i de norra delarna av landet så betyder det tyvärr dessutom att mitt datafokus har fått en våldsam knuff åt sidan för att istället ägna sig åt fokus på gamla vänner och släktingar.

Det är fantastiskt roligt att återupptäcka de gamla fröna som man delade smygcigaretter med bakom slitna skjul. De gamla bilraggarna som vänligen skjutsade runt oss uppkäftiga fjortisar, samt de rebeller som man så storögt såg upp till på den gamla oskuldsfulla tiden.

Samtidigt är det lite skrämmande att se hur en del av dem verkar ha använd dålig solkräm och visar tydliga tecken på slitage, det betyder ju då att även jag torde ha blivit lite småskavd i kanterna, och inte alls ser ut som den kajalsminkade, halvkonstiga, uppkäftiga rökarunge som man var då. Något som jag gladerligen bestrider genom att dra mina bästa avföringsskämt i rädsla för att folk annars anar att jag förvandlats till en regelrätt vuxen.

Nu har jag ju stationerat mig här några dagar längre än vanligt så det medför ju att jag inte alls kan flaxa igenom min vistelse på sedvanligt manér utan nu måste jag tillochmed anpassa mig till detta norrländska leverne... något som är svårare än man faktiskt kan tro för de ovetande. Jag måste till exempel snabbt försöka ta reda på vilken humor som gäller i byn innan jag börjar vika mig dubbel över torftig Boråshumor. Jag måste dessutom försöka komma ihåg de personer som tas upp i snacket, och om man inte fort nog kommer i håg vem Blobben, Tjoppen, AndersTjuven och Tjockanette är så försvinner man ekande snabbt bort från disskussionens centrum. Jag måste snappa upp vem som är nuvarande president av brännvinsfesterna i byn och om det fortfarande är inne med att skrika "visa pattarna" när man glider förbi den lokala pizzerian... sånt kan ju annars bli fruktansvärt pinsamt om man inte gör riktigt rätt...

Nå, trots detta så är det vansinnigt spännande, intressant och dessutom roligt att återuppliva gamla förträngda minnen om än bara för några dagar, och preciiiis när jag kommer på hur Fenan eller Vegan såg ut så återkommer jag till min vardag... där folk kommer att gullstöna uppmuntrande åt min nygamla, norrländska dialekt...

Scchoooooo...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Hedda
skriven :

Jag måste säga att jag verkligen diggar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?