Frallan - Mitt tecknade liv

Serier, några kåserier och lite övriga betraktelser.

Skit i hörnen

 

 

 

Om man kommer hem till oss så kanske man kan få ett intryck av att vi inte har det så där "Ikea hem" städat som alla andra människor verkar ha det. Men detta kan jag snabbt försvara om jag får en chans att upplysa er om min sporadiska städmani sjuka.

 

Detta betyder alltså att om och när jag råkar komma på att jag borde skura golven så drabbas jag, i samma stund jag tar ett grepp om moppen, av den illvillige städdjävulen. Detta innebär att jag absolut måste idiotstäda precis hela lägenheten jätte noga, oftast måsta jag samtidigt möblera om dessutom för att de vansinnigt fina, glänsande golven verkligen ska matcha med det övriga möblemanget.

 

Förra veckan köpte jag två nya gardiner på rea. Det slutade med att jag bytte tevebänk, sydde ett litet skynke till denna för att gömma videon (jaa, vi har fortfarande video, än sen då). Jag möblerade om hela vardagsrummet och putsade två bord och lackade dem med klarlack. När klockan sedan var 3 på natten och jag hade slutfört mitt uppdrag så hade jag kraftig släng av ischias, reumatism och huvudvärk av lackdoften och slocknade med en trasa i handen.

 

Ibland låter jag även disken stå i någon dag. Eftersom jag vet att jag antagligen kommer att bli tvungen att städa precis hela jävla köket ifall jag råkar skölja ur en kopp. Denna hybris tycks även eskalera vid de tillfällen vi väntar besök. Om någon ringer och vill komma förbi en sväng så utbrister jag - jaaaa! Vad trevligt! Ni är såå välkomna sååå! Sedan vänder jag mig om och möter skräcken i mina älskades ögon samtidigt som de långsamt börjar smyga bakåt och ut genom dörren innan jag transformeras likt hulken till en helt obehärskat, hysteriskt städgalning. Jag springer runt med gamla tandborstar och borstar listerna och dammsuger under soffkuddarna bara ifall våra gäster skulle få för sig att ta en titt där under. Detta samtidigt som jag okontrollerat skenar runt och skriker order till de övriga familjemedlemmarna om saker som ska hinnas med. När jag sedan tvingar 8 åringen att putsa våra fönster så bestämmer sig min sambo för att de istället går ut och köper diskmedel. Sedan är de mystiskt försvunna i minst tre timmar. Men det märker i och för sig inte jag, jag har ju fullt upp med att städa, putsa, damma, skura, sopa, eventuellt måla och renovera!

 

När min bästa väninna skulle komma hit så städade jag konstant i 3 dagar innan, endast med nödvändiga avbrott. När den lilla raringen sedan dyker upp så går hon den obligatoriska husesynen, för att sedan muntert utbrista! -" Tänk, det är så skönt att komma hit, man slappnar liksom av och inser att det faktiskt inte gör något om det är lite skit i hörnen."

 

- Skit!!? SKIT I HÖRNEN!? Här har jag städat i tre dagar och så är det SKIT i hörnen! Jag har ju till och med rengjort ugnen! - "Jo, men gumman man måste även tvätta ruuunt spisplattorna" Piper den lilla nollåttan.-" Gärna med en hård svamp!"

 

Hon hade vart hos oss i en halvtimma och jag var nära att slänga ut henne, fast istället så demonstrerade jag mitt missnöje genom att slänga all smutstvätt och lite brödsmulor i hennes säng och glömma att spola efter mig bara för att visa hur skönt det skulle vara med lite skit i hörnen!

 

För tillfället så behöver jag inte städa lika hysteriskt i alla fall, för jag har nya snittblommor på bordet!

Och det vet väl vem som helst att de som har nya snittblommor på bordet är jätte propra och då behöver man inte städa lika noga!

Taggar: Vänner, Städning, överdriv, hållkäften;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: