Frallan - Mitt tecknade liv

Serier, några kåserier och lite övriga betraktelser.

Ässääääää







Idag har jag högskolat mig ordentligt!

Första ramlade jag in direkt hemkommen från nattarbetet med dessa fantastiska ungar på kortis, för att sedan slå mig ner i datasalen och se intelligent ut igen. Jag lurade antagligen ingen. Förmodligen såg jag bara arg ut, vilket jag gör när jag är koncentrerad... Arg med en kraftig rynka mellan ögonen... (Tack för den föressten mamma. Inte ditt mörka, vackra hår eller ditt fantastiska pigment... nädå, rynkan fick det bli).

Nåja så satt jag iallafall och koncentrerade mig och skrev detta som kallas något så fånigt som essäää. Man fick skriva om vad man ville, bara det hade att göra med vad vi hittills lärt oss under denna första termin som lärarstudent. Jag valde bland:

* Hur många gånger en människa kan somna under en och samma föreläsning?
* Hur mycket kan folk omkring en prassla och småprata under en föreläsning innan man slår dem hårt i huvudet?
* Hur hatad kan man bli när man återkommande berättar anekdoter från sitt eget liv och sina alldeles perfekta lilla dotter?
* Hur lite studentlitteratur kan en del läsa och ÄNDÅ klara sig igenom lärarkurserna?
* Hur många mandariner kan jag äta utan att kräkas?
* Hur högt måste man sörpla sitt kaffe för att en medelsvensk ska vända sig om och nästan titta på en?
* Hur mycket bakterier finns det på musen på de gemensamma datorerna på en normalstor högskola?

Ja, som ni ser så har vi hunnit gå igenom en massa intressanta områden!

PLUS att vi nu vet att barn mår bra av att känna sig trygga (!!!) och att det finns en ryss vid namn Vygotskij som är jämngod med Gud moder och som får alla föreläsare att skälva på rösten och tala i värsta Enya anda när de nämner hans namn.

PLUS att vi fått veta att vi i Sverige håller på att fucka up totalt (läste ni!!?? COOLT uttrykt av mig va!!?? Ungdomligt! Eller hur!!?) när det gäller matte i skolan. Vi är katastrof dåliga. Sedan mätningar som gjordes från 60- talet fram tills förra året så visar det sig att vi bara blir sämre och sämre dessutom.

Detta valde jag att undersöka som min uppgift... trots det intressanta utbudet.Att fundera över den perfekta matteboken för lågstadiet och hur den skulle kunna se ut.

Jag tänker inte tråka ihjäl er med att berätta hur, men jag vill bara göra mig lite lustig över mig själv och min fantastiska egenskap att börja tokbrinna för något sådär på en hundradels sekund och verkligen bygga upp framtidssyner med mig och en Ugly Betty inspirerad mattebok i färgglada papper och tyg hängandes runt i kring. Jag bestämde mig visst samtidigt för att detta skulle bli mitt examensarbete... Känner mig lite överaskad över det så här i efterhand dock...

Det är ju inte det att jag inte är liiite söt som blir så engagerad. Men det är ändå så otroligt typiskt mig. Jag brinner så intensivt att jag under ett arbete om Buddism blir på vippen att konvertera, bara för att sedan plötsligt slockna och tappa lysten totalt.

Detta är ju något jag är medveten om och faktiskt har arbetet mycket med. Nu förtiden finns det ju faktiskt flera saker som jag lyckats fullfölja!! Som t.ex:

En graviditet!
Att sluta röka!
Att inte dricka en droppe sprit på ett helt år! (För mellanöl räknades  faktiskt inte!)
Att ehhh...
ehhhhh....
aaaaaattttt......hmm....
JO! Ljusen jag stöpte innan!!! Inte avslutade jag dem mitt i bara för att det blev dödligt tråkigt efter femhundra timmar dödstråkigt stöpande inte, nähääedå!!

Ni ser... Jag är på bättringsvägen!

Nu går jag och lägger mig, och drömmer om min fantastiskt kreativa mattebok...



*Plötsligt kändes det inte allt lika inspirerande… suck*
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Ida
skriven :

Hehehe.. Vygotskij ja... han kommer att kännas som en efterhängsen "kompis" innan det där är över! Jag har fortfarande lite problem med att bli av men honom. Även Dewey, Mead och dom andra i gänget hör av sig då och då för att förvissa sig om att jag inte glömt deras existens. (nejdå, man blir inte knäpp efter ett par terminer på lärarutbildningen)



hihi.. PUSS på dig!! =)

2 mammakarin
skriven :

Förlåt för rynkorna, jag kan trösta dej med att det blir fler! Matte-boken blir säkert jättekul.