Frallan - Mitt tecknade liv

Serier, några kåserier och lite övriga betraktelser.

Historiska skatter





Visst är det något magiskt över gamla hus!? De gamla tapeterna som sakta börjar släppa greppet om den fuktskadade väggen, takets struktur påminner ett medelålders kvinnolår, och golven erbjuder symfonier av knarrande skräckfilmsljud. I varje litet skrymsle gömmer sig både möss, råttgift och skadedjur. Men det bästa utav allt är alla gamla, bortglömda skatter som ligger gömda under plankor eller bakom lönndörrar. Jag har visserligen aldrig hittat något ännu, men jag är fullständigt övertygad om att det finns.


Jag lever i en sagoliknande illusion där alla människor som levde i sina stugor under 1800 talet och tidigare hade för vana att gömma sina allra värdefullaste tillhörigheter bland bråtet för att jag senare skulle hitta det flera hundra år senare. Därför måstes det snokas igenom på precis vartenda litet krypin som är stor nog att rymma en sedelbunt. Tråkigt nog så ägs alla dessa gamla ruckel oftast av någon fantasilös stackare som inte alls tycker att det är absolut nödvändigt att slita upp alla lösa plankor och riva ihåliga väggar. Men vill de leva med en massa gamla gömda lik och benknotor från ouppklarade mord, Jonas Alströmer första potatis och Fredmans förlorade Epistel så varsågod då...


Jag har som sagt var inte funnit något direkt jätte spännande... ännu. Men en gång hittade jag en skitläskig bunt av någon slags blodfärgad tråd som gav starka Blair Witch kårar, jag började nästan gråta men det visade sig vara en gammal rostig svinto som hamnat fel. Som tur var hann jag aldrig berätta detta för någon innan jag upptäckte det. En annan gång så hittade jag hemlighetsfulla skrifter på en gammal undangömd spegeldörr på vår vind. Denna gång hann jag slå larm och fick då minsann veta att detta endast var allmän information till den som skall installera dörren om hur hög och låg o bred den var... Inge hieroglyfer alls alltså.


Men jag känner mig ändå inte nedslagen av de mera konservativa realisttänkarna utan jag tänker minsann fortfarande leva ut min Maria Gripe fantasi när jag sitter i någon av dessa bortglömda boningar. Och bara för att vara lite schyst mot mina efterkommande jämlikar så ser jag till att peta in lite hemligheter innan jag tapetserar om, lägga in en femtiolapp under den nya golvplattan och gräva ner örhängen i rabatten.


Detta gör jag alltså under tiden, medan jag väntar på min skatt...

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: