Frallan - Mitt tecknade liv

Serier, några kåserier och lite övriga betraktelser.

Mellodello 2009

 

 

Måns Zelmerlöw - Hope & Glory

 

Ja mamma, visst är han söt. Men det räcker ju inte. Om denne man flirtar med ögat bara en gång till mot mig så finns det risk att jag blir illamående. Ska han dessutom fortsätta spritta sådär energiskt i sina rörelser i käcka "hoppsan, hejsan" alá friskis och svettis pass så kanske jag till och med kräks en smula! Låten i övrigt är ju en klassisk schlager dänga som rycker tag i en och motvilligt så finner man sig själv sitta och poppa med tårna i hurtbulletakt.

Caroline af Ugglas - Snälla snälla

 

Ja, visst är vi snälla, snälla! Att denna låt kom tvåa i år säger en hel del om det svenska folket. Är det så att det är de små haschtomtarna som man satt och bolmade skumma fimpar med som nu vuxit upp och istället sitter bland familjemedlemmar och huslån och drömmer sig tillbaka till den forna Janis Joplin inspirerade ungdomens dagar. ELLER är det så att det är vårt promiskuösa leverne som gör att flera miljoner svenskar känner igen sig i denna sorgsna ballad om att bli övergiven? OAVSETT så tycker jag att det är uppfriskande med en kvinna som inte står och putar och flirtar med sina behag utan som bara sjunger sådär halvkackigt i samklang med en ljusblåögonskugga. Härligt! Mera unika flickor!

Agnes - Love love love

 

Nä, jag kommer inte ihåg att denna låt var med, hur gick den? Det enda jag kommer ihåg var att hon påminde lite om de bortglömda topsar som legat alltför länge längst ned i min handväska. Fast de har såklart inte ett sånt där guldfodral runt sig. Men vem har det egentligen då... någonsin...


H.E.A.T - 1000 Miles

 

Jag vet inte. Kanske beror det på att jag impregnerats med 80-tals rock genom min storebrors vägg som barn, och därför också revolterat genom att istället lyssna på pojkbandspop. Eller så är det för att jag får en känsla av att dessa upplandsväsbygossar tar sig på lite för stort allvar. Trummisen är helt säker på att han är det sexigaste som någonsin skådats i ett par cykelbyxor. Så kan visserligen vara fallet eftersom att det i sig inte är ett särskilt välbekant afrodisiaka. Att sångaren sedan ser ut som en vibrerande duracellkanin med löshår och moppemustasch gör inte det hela bättre. Jag lockas att tro att vibratot han lyckas få fram i rösten är ett resultat av dessa små och mycket dansanta skutthopp som han gör, hela showen, hela tiden… hjälp, tänk er mjölksyran!


Emilia - You're My World

 

Ja men hon är ju så söt Emilia! Problemen för mig blir istället att jag inte kan sluta att höra Jason Mraz söndertuggade dänga i refrängen. ”I won't hesitate no more, no more
It cannot wait, I'm yours " Bara för att jag hör den så måste jag ju då naturligtvis få alla mina medlyssnare att höra att det är samma fyra ackord även i denna låt. Därför har jag sällan lyckats höra igenom låten helt utan yttre påverkan av mig själv. Ett annat något störande moment är när flickan börjar dansa bredbent uppe på podiet. Bredbent gungande. Då är hon plötsligt inte så söt längre. Varför var hon tvungen att göra så?

 

Alcazar - Stay The Night

 

Jag vet inte. När tre 40+ are trippar in på en scen iklädda latexklänningar och med rosa dildos i näven, skrikande att vi ska stanna hela natten så blir jag automatiskt lite rädd. Nää jag vill faktiskt inte stanna till kvällen... Jag vill inte ens komma till dig.


Sarah Dawn Finer - Moving On

 

Nä, snacka om att hon lägger ner för mycket hopp på att hennes röst ska räcka för att fortrolla oss. Hon ser i stort sett fastskruvad ut och det är kanske tack vara den otroligt åtsittande gördeln som hon lyckas komma upp i de toner som vi luras att ro att hon galant ska fixa, för inte är hennes röst helt ok inte. Med en arrogant blick som hennes så måste man se till att skaffa sig en röst som sopar mattan helt enkelt. Den enda gång hon lyckas är när hon skriker ”Nothing will brake me down" Om hon bara höll den nivån helt igenom så skulle det vara jättebra... Men tyvärr, trots specialbeställd lift och en stark ”tjocka tjejer är visst vackra” -känsla så föll denna platt som en pannkaka.


E.M.D. - Baby, Goodbye

 

Ja, hejdå. Jag hoppades att detta skulle vara något i stil med Robbie Williams eller så, men det är inte alls bra. Sången är som en evighetsmaskin som går ruint,runt,runt... Stämmorna är osäkra och knaggliga. Koreografin är smart, man tror att de dansar och rör på sig, men när man tänker på det så är det inte många avancerade steg det rör sig om. Sedan påverkas jag kanske lite av att min kära producent Tomas Skyldeberg (du ser Tomas, this is namedropping!!) nyligen har spelat in en låt med Danny och därför blev lite förälskad i honom. För han hade ju sååå fiiin röst. Då måste jag ju sätta mig lite emot bara för att han konkurrerar om min studiotid, mest bara därför...


Sofia - Alla

 

Refrängen fastnar ju, även om jag gärna vill att den ska fortsätta och bara gå "Alla,alla,alla,lalla,allalalalalala" i all evighet så att jag slipper lära mig grekiska. Jag hörde låten på radion häromdagen och kom på mig själv med att sjunga med (ja, i alla,alla,lallalal då förståss) Men när man tvingas se på henne så blir hela låten så mycket sämre. Varför tar hon på sig en mörkblå baddräkt med axelvaddar från teveserien V?


Molly Sandén - Så vill stjärnorna

 

Ja men hon är ju så söt så att man får diabetes. Men låten, suck... jag somnade halvägs in. zzzzzzzzzz. Det är så synd för flickan har en fantastik röst och hade väl kunnat få en bättre låt att pråla med. Nåja, hon har ju några år på sig så hon kommer nog igen. Detta var förövrigt min dotters favorit. Hon ringde minsann och röstade två gånger, bara för att se att det var de enda ynkans poäng hon fick dessutom... Hon grät när poängen var färdigsatta. Jag är rädd att vi laddat denna tävling med lite för mycket förväntan *gulp* Opps!

 

Malena Ernman - La Voix

 

Allvarligt så trodde jag att detta var ett skämt de första sekunderna. Hon ser ju så komisk ut, som om hon hela tiden ska brista ut i fulgrimasen. Istället så blir det till min förvåning opera... mycket märkligt! Jag kan inte gilla denna låt och även om denna, för mig, hittills helt okända kvinna säkert är både trevlig, snygg, talangfull, rolig och smart så gör det iallafall inte att jag någonstans känner att låten blir bättre för det. Det finns många sådana kvinnor i Sverige, men inte behöver de få vinna mellodello för det va? Nä, snälla, snälla, snälla, snälla... låt mig inte sitta ensam här och skämmas!!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 kusin
skriven :

Hahaha! Vem ville du skulle vinna? Kramar!

2 Ida
skriven :

Hehe! Ja du vet ju redan vad jag anser om eländet!! :) Jag tror på fullaste allvar att det kommer att bli en näsflöjtsspelande vitryss som ackompanjeras av en fisorkester som vinner hela tillställningen. Tänk vilket arrangemang det blir nästa år då? Brakfest kommer att få en helt ny innebörd!